
Sytuacja związana z pandemią COVID-19, kontrolowanie emisji i wahania cen surowców, stawiają przed branżą oil&gas (O&G) wiele nowych wyzwań. Kluczową rolę w procesie transformacji sektora odegra cyfryzacja i wdrażania nowych technologii dla optymalizacji kosztów oraz efektywności prac eksploatacyjnych i wydobywczych. Wnioski z badania przeprowadzonego przez Ernst & Young wśród kadry kierowniczej wskazują, że według 43 proc. managerów, zaawansowana analityka danych to jeden z najważniejszych trendów, które wpłyną pozytywnie na działalność ich firm w najbliższych latach. Z kolei 80 proc. respondentów potwierdziło, że na implementacje rozwiązań cyfrowych, przeznacza dużą lub średnią część budżetu. Zdaniem Amadou Diallo, dyrektora generalnego DHL Global Forwarding na Afrykę Środkową i Wschodnią, aby utrzymać pozycję na dynamicznym rynku, firmy energetyczne muszą przyjąć nowe modele biznesowe, które pozwolą im utrzymać tempo globalnej transformacji w kierunku zielonej energii. Również PGNiG stosuje nowoczesne technologie w celu zwiększenia efektywności eksploatacji złóż, czego efektem jest wdrożenie projektu Smart Field. Opiera się on na wykorzystaniu m.in. sztucznej inteligencji czy machine learning do poszukiwania i wydobycia węglowodorów. Nasza spółka szacuje, że dzięki projektowi do 2022 r. krajowe zasoby wydobywalne gazu wzrosną o ponad 7 mld m sześc.