
Efekty wdrożeń innowacyjnych rozwiązań nie byłyby możliwe bez wiedzy i zaangażowania specjalistów PGNiG z różnych obszarów.
Startup to nowo powstałe przedsięwzięcie, mała firma, zespół skupiony na zbudowaniu i rozwoju innowacyjnego produktu bądź usługi. Startup dąży do zainteresowania swoim innowacyjnym produktem czy usługą odbiorcę biznesowego, jednocześnie szukając inwestora, czyli finansowania koniecznego dla rozwoju swojego projektu. W drodze do pozyskania partnera biznesowego niezwykle cenne są możliwości testowania i doskonalenia nowego produktu lub usługi w rzeczywistym środowisku. Pod tym względem PGNiG jest wartościowym partnerem dla startupów pracujących nad projektami dla branży energetycznej.
Korzyści dla startupów, korzyści dla PGNiG
– Od lat chętnie współpracujemy zarówno ze światem nauki, jak i z ekosystemem startupowym w Polsce. Wybieramy do współpracy te startupy, których rozwiązania technologiczne odpowiadają na nasze potrzeby rozwojowe. Nie ukrywamy, że prowadząc rozmowy z autorami innowacyjnych rozwiązań zastanawiamy się przede wszystkim nad potencjalnymi korzyściami biznesowymi z ewentualnego pozyskania danej technologii czy usługi, uwzględniając koszty a także ryzyka wdrożenia – mówi Arkadiusz Sekściński, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju. – Przy realizacji projektów pilotażowych ważna dla PGNiG jest możliwość szybkiego, taniego i bezpiecznego zweryfikowania produktu. To wpływa na nasze dalsze kroki. Pozwala chociażby podjąć decyzję, czy nabyć daną technologię, w jakim modelu biznesowym działać, jak opisać wymagane przez nas funkcjonalności, jak precyzyjniej określić przedmiot zamówienia. Wreszcie, każdy pilotaż – bez względu na jego wynik końcowy – traktujemy jak źródło nowej wiedzy – dodaje.
PGNiG posiada już spore doświadczenie we współpracy ze startupami. Jeszcze kilka lat temu samodzielnie realizowało działania scoutingowe, czyli przeszukiwanie rynku pod kątem potencjalnie interesujących nas startupów. Od dłuższego czasu realizujemy współpracę z akceleratorami. To one selekcjonują dla nas najbardziej obiecujące projekty, a następnie opiekują się wybranymi do współpracy startupami. Obecnie korzystamy z usług akceleratora IDEA Global firmy HugeTECH, a niebawem sfinalizujemy formalności dotyczące współpracy z kolejnym. Każdy z wybranych startupów poza opieką merytoryczną otrzymuje do 200 tys. zł dotacji publicznej z PARP na przeprowadzenie pilotażu. Działalność PGNiG związana z akceleracją startupów skupia się pod marką InnVento. To już sprawdzony i znany brand na rynku korporacyjnej współpracy ze startupami.
– W ciągu ostatniego roku zrealizowaliśmy kilka udanych pilotaży. To na podstawie doświadczeń zgromadzonych podczas ich wdrażania, a także efektów, podejmujemy decyzję o rozwoju danej innowacji wraz ze startupem. Ogromna w tym zasługa naszej wykwalifikowanej kadry, która pracując nad innowacyjnym projektem wraz z jego twórcami, modeluje projekt pod kątem naszych realiów i skali naszego działania. Często pilotaż wykazuje, że dane rozwiązanie jest dla nas odpowiednie. Zadaniem naszych specjalistów jest doprowadzenie do weryfikacji naszych potrzeb na rozwiązaniu oferowanym przez startup. Sukcesy na tym polu to zasługa wysokich kwalifikacji i zaangażowania naszych fachowców z różnych departamentów i spółek – podkreśla wiceprezes Sekściński.
Trudny proces wyboru
Za poszukiwaniem interesujących rozwiązań na rynku, rozpoznawaniem potrzeb poszczególnych spółek z Grupy PGNiG, a także inicjowaniem współpracy ze startupami, dopasowaniem modelu akceleracji i organizacją pilotaży stoi zespół Departamentu Rozwoju Biznesu w PGNiG SA.
– Proces wyboru startupu do pilotażu poprzedza przejrzenie przynajmniej kilku, a najczęściej kilkunastu propozycji projektów dotyczących danego rozwiązania. Następnie odbywamy cykl rozmów z każdym startupem. Przykładowo, w ubiegłym roku żeby doprowadzić do uruchomienia trzech pilotaży, przejrzeliśmy 35 już wstępnie wyselekcjonowanych przez akcelerator projektów. Taka weryfikacja odbywa się nie tylko z udziałem zespołu InnVento, ale przede wszystkim z pomocą ekspertów z linii biznesowych – pracowników innych departamentów z PGNiG SA czy spółek w GK, którzy poświęcają swój czas, żeby wspólnie wybrać najlepszą propozycję projektową. Chcemy im podziękować za zaangażowanie i wkład pracy, a ich szefom za wyrozumiałość – mówi Daniel Maksym, koordynator ds. współpracy ze startupami kierownik Działu zarządzania Projektami Rozwojowymi w Departamencie Rozwoju Biznesu PGNiG SA.
Często innowacyjne projekty mogą być nawet niewidoczne dla użytkowników albo pracowników,
a jednak ich efekty poprawiają i unowocześniają pod wieloma względami działanie procesów biznesowych oraz komfort pracy. Niektóre pozwalają na znaczne oszczędności energii, przyczyniając się do poprawy efektywności energetycznej.
Przykładem jest projekt, który realizujemy w Oddziale Obrotu Hurtowego wraz ze startupem TruBlu, a którego zadaniem jest umożliwienie automatycznego bilansowania energii elektrycznej pochodzącej z rozproszonych instalacji wytwórczych. PGNiG jest dużym odbiorcą energii elektrycznej. Na kilku instalacjach zamontowane zostaną liczniki, które umożliwią zdalne pobieranie danych. Docelowo rozwiązanie to ma pozwolić na zdalne zarządzanie urządzeniami pobierającymi energię. Wszystko to ma doprowadzić do znacznego zmniejszenia strat energii.
Dla segmentu wytwarzania energii cieplnej w zaawansowanej fazie rozmów są projekty w obszarze predykcji (ang. Predictive Maintanence) polegające na zbieraniu danych o stanie maszyn i przebiegu procesów. Na podstawie danych tworzone są modele pozwalające przewidywać wystąpienie awarii i określać stan urządzenia np. stopień jego zużycia. Modele są stosowane na bieżąco w toku procesów, aby w czasie rzeczywistym określać ryzyko awarii i alarmować o możliwych problemach. Takie narzędzia pozwalają przewidzieć awarię i moment jej wystąpienia, dzięki czemu można zmniejszyć koszty likwidacji usterki, skrócić czas jej usunięcia, wydłużyć czas działania urządzenia. W szerszej perspektywie zmniejszają się koszty związane z awariami i serwisowaniem, ograniczamy czas przestojów, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo poprzez zachowanie ciągłości dostaw energii.
Rozpoczęliśmy również projekt pilotażowy w obszarze cyberbezpieczeństwa. W tym wypadku celem jest ochrona sieci informatycznych, urządzeń, programów i danych przed atakami hakerskimi. Dla firmy o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jaką jest PGNiG, to kluczowy obszar.
Bezpieczeństwo, komfort pracy, wyniki
Dla pracowników działów sprzedaży i obsługi klienta w Grupie Kapitałowej PGNiG przydatne mogą okazać się specjalne czaty i voiceboty, które też czekają na pilotażowe wdrożenie. Boty to mikroprogramy komputerowe, które wykonują jakąś powtarzalną czynność. Bota uruchamia się poprzez komendę pisaną albo głosem przez mikrofon. Można go tak zaprogramować – nauczyć odpowiedzi na konkretne pytania – by ułatwić użytkownikowi wyszukiwanie potrzebnych informacji. Aplikacja zaproponowana przez startup to doskonałe narzędzie np. dla pracowników spółki PGNiG Obrót Detaliczny. Zaprogramowanie bota treściami z baz wiedzy, instrukcji i materiałów własnych znacznie odciąży potem pracowników Biura Systemów Informatycznych, do których w tej chwili każdego dnia trafia po kilkaset pytań od innych pracowników w sprawie obsługi kont klientów w różnych systemach billingowych i kwestii ściśle informatycznych.
Wspólnie z pracownikami IT i BHP w PGNiG SA analizujemy narzędzie pozwalające kontrolować przemieszczanie się pracowników w wymaganej odzieży ochronnej i środkach ochrony osobistej. W tym wypadku możliwe jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, która po wykryciu niepożądanego zdarzenia będzie to sygnalizować zaprogramowanymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi. Na przykład gdy pracownik nie założy kasku, system przypomni mu o tym. Takie rozwiązanie pozwoli nam zrealizować kilka celów: bezpieczeństwo pracownika, kontrola dostępu do poszczególnych pomieszczeń, sprawdzenie kompletności odzieży ochronnej i nakrycia głowy, a także ewidencja pobieraniu i zwrotu sprzętu z magazynu.
W ubiegłym roku testowaliśmy w PGNiG system termograficzny pozwalający na bezdotykowe mierzenie temperatury pracownikom wchodzącym na teren centrali przy Kasprzaka. Projekt realizowany był we współpracy ze startupem Scanway. W tym wypadku chodziło o prewencję zakażeń wirusem COVID-19 wśród pracowników, umożliwiającą ciągłość działań operacyjnych Spółki.
Wspólnie twórzmy innowacje
Czasem zdarza się, że startup przychodzi do nas z rozwiązaniem, dla którego nasi specjaliści widzą zupełnie inne zastosowanie. W środowisku startupowym to tzw. pivot – zmiana modelu działania usługi w trakcie dopracowywania. Tak było w przypadku prototypu aplikacji, dzięki której startup Quant_kit chciał nam pomóc weryfikować w sieci dane pozostawione przez potencjalnego kontrahenta. Tymczasem naszych fachowców bardziej zainteresowała możliwość wykorzystania jej do analizowania treści pozostawianych w internecie pod kątem tzw. sentymentu – natężenia emocji w pozostawianych komentarzach na temat danej informacji. W przyszłości może to okazać się pomocne przy kształtowaniu komunikacji marketingowej i wprowadzaniu nowych ofert.
W kolejce czekają kolejne projekty, w tym również dla głównych linii biznesowych w GK PGNiG.