Elektromobilność i rosnąca popularność biopaliw sprawiają, że poziom emisyjności transportu obniża się. Jednak zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), sektor ten nadal generuje około 24 proc. całkowitej emisji CO2. Wraz z zaostrzeniem polityki klimatycznej, przedsiębiorstwa z niemal wszystkich branż przystąpiły do prezentacji i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Międzynarodowe firmy poszukują nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą im kontynuować działalność przy jednoczesnej redukcji śladu węglowego. Dotyczy to m.in. procesów logistycznych. Na początku tego roku, znany producent opon – firma Michelin, nawiązała współpracę z francuskim start-upem NEOLINE. Start-up specjalizuje się w zeroemisyjnych usługach żeglugowych, zasilając swoją flotę energią odnawialną pochodzącą z farm wiatrowych. Transport opon Michelin na statkach NEOLINE będzie odbywać się na trasie Halifax (Kanada) – Montoir de Bretagne (Francja). Przełomowej dla rozwoju zielonego transportu towarów próby, dokonali również brytyjski przewoźnik kolejowy – DB Cargo UK oraz firma Tata Steel. W lutym br., 2500 ton wyrobów stalowych z Walii do West Midlands przetransportował pociąg w pełni napędzany uwodornionym olejem roślinnym (Hydrogenated Vegetable Oil, HVO). HVO jest wytwarzany z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, a jego emisyjność w stosunku do tradycyjnego oleju napędowego, może być nawet o 90 proc. niższa. Jak podkreśla przedstawiciel DB Cargo UK, Roger Neary, wpływ paliwa na moc lokomotywy pozostaje znikomy, co otwiera ogromne możliwości dla transportu takich materiałów jak stal czy kruszywo.  

Zielone mikrosieci

Jednym z coraz bardziej widocznych trendów w obszarze rozwoju energetyki rozproszonej są mikrosieci (ang. micro-grid). Samowystarczalne systemy gwarantują ciągłość zasilania w sytuacji wystąpienia przerw w dostawach energii. Jednak coraz częściej ich wdrożenie jest...

Kierunek niskoemisyjność

Elektromobilność i rosnąca popularność biopaliw sprawiają, że poziom emisyjności transportu obniża się. Jednak zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), sektor ten nadal generuje około 24 proc. całkowitej emisji CO2. Wraz z zaostrzeniem polityki...

Zielone paliwa mają przyszłość

Na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej coraz większą popularnością cieszą się „zielone paliwa” – biometan i biogaz. Wytwarzane do niedawna z upraw energetycznych, dziś pozwalają na przetworzenie i utylizację uciążliwych odpadów rolniczych i komunalnych....

Energia ze słońca i światła

Od kilku lat branża energetyczna wykonuje zwrot w kierunku niskoemisyjnych i bardziej przyjaznych dla środowiska źródeł energii, które w perspektywie najbliższych trzech dekad mają zastąpić wykorzystywane dotychczas na ogromną skalę paliwa kopalne. Farmy słoneczne i...

CCUS dla zeroemisyjności

Redukcja szkodliwych pyłów i dwutlenku węgla w atmosferze to podstawowe wyzwania w walce o ochronę środowiska i czyste, zdrowe powietrze. Zdaniem Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) jedną z technologii, która pozwoli na realizację tego celu jest CCUS (carbon...