
Zespół z Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Politechniki Warszawskiej (PW) prowadzi badania nad optymalizacją wytwarzania wodoru z biomasy. Opracowywany przez naukowców reaktor ma wykorzystywać nowatorskie nanofotokatalizatory na bazie tlenku tytanu, z zawartością renu i miedzi – metali posiadających unikatowe właściwości przyspieszające wystąpienie reakcji chemicznej. Układ zostanie poddany szczegółowym testom z wykorzystaniem różnych modeli biomasy – wodnych roztworów: metanolu, glicerolu czy glukozy. Rozwiązanie to może być implementowane do istniejących linii technologicznych, a tym samym uzupełniać dotychczasowe sposoby produkcji wodoru ze źródeł konwencjonalnych oraz rozszerzać możliwości zagospodarowania posiadanej przez przedsiębiorstwa biomasy, miedzi i renu. Projekt jest finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu „Lider XI”. Technologie wodorowe w Polsce coraz częściej wykorzystywane są również w transporcie. W ubiegłym roku młodzi naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) zbudowali generator ogniw paliwowych do motoszybowca, zasilany gazowym wodorem i przeprowadzili pierwszy w kraju test na pasie startowym. Jak podkreśla kierownik projektu – prof. Magdalena Dudek, szybowiec z napędem wodorowym jest przyjazny środowisku i oszczędny, dzięki czemu wydłuża się również jego czas lotu. Produktami pracy generatora są elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe. Na niskoemisyjne paliwo stawiają również przedsiębiorstwa komunikacyjne. W 2022 roku na ulicach Konina ma pojawić się pierwszy w Polsce autobus na wodór – Urbino 12 hydrogen firmy Solaris Bus & Coach.