
W chińskim mieście Nanjing trwa pilotaż floty autobusowej napędzanej wodorem. Pojazdy zostały wyposażone w ogniwa paliwowe firmy Loop Energy. Jak podkreśla producent, jednostki w ciągu 45 dni przejechały łącznie ponad 75 000 km. Powodzenie tego projektu ma być ważnym krokiem w rozwoju krajowego rynku technologii wodorowych. Na podobny krok zdecydowały się również władze Londynu. Pod koniec czerwca br. na ulice brytyjskiej stolicy wyjechało 20 przyjaznych dla środowiska, dwupiętrowych autobusów wodorowych firmy Wrightbus. Zasilą one flotę 500 pojazdów elektrycznych, które już dziś obsługują połączenia w całym mieście. Inwestycja ma przybliżyć Londyn do realizacji ambitnego celu, jakim jest zerowa emisja miejskiej komunikacji autobusowej do 2030 roku. Wodór, a dokładnie proces jego produkcji, pozostaje w kręgu zainteresowania naukowców z Indian Institute of Technology Bombay (IIT Bombay). Neutralne dla środowiska paliwo pozyskiwane jest w procesie elektrolizy z wody. Do jego wytworzenia niezbędne jest jednak zewnętrzne źródło energii. Zdaniem badaczy, uczynienie z wodoru paliwa alternatywnego, wymaga zminimalizowania tego wkładu przy jednoczesnym maksymalizowaniu ilości energii z jego spalania. W eksperymencie elektrolizę wywołano poprzez zastosowanie tlenku kobaltu i pola elektrycznego. To pozwoliło na przyspieszenie procesu produkcji i obniżenie wymaganej ilości energii. Wytwarzane w ten sposób paliwo, zdaniem specjalistów IIT Bombay, może być z powodzeniem produkowane na skalę przemysłową i wykorzystywane m.in. do napędzania pojazdów.